Hvad er content marketing?

Bliv klogere på content marketing og hvordan man anvender det strategisk.

Lad Flex Media hjælpe dig med spørgsmålet - hvad er content marketing?

Content marketing er den overordnede betegnelse for en strategi inden for markedsføring, som fokuserer på produktion og distribution af modtagerorienteret marketingindhold. Formålet med content marketing er at tiltrække og engagere nuværende og potentielle målgrupper med henblik på at konvertere dem til kunder.

Forskel på content markedsføring og traditionel markedsføring

Idéen bag content marketing er, at du som virksomhed skaber værdi over for relevante forbrugere ved at levere vedkommende og brugbart indhold. Herved opbygger man kundeloyalitet, som kan ende i en konvertering. Fremgangsmåden står i modsætning til den mere klassiske ”push-marketing”, hvor virksomheder via reklamer leverer marketingbudskaber til forbrugere, som ikke selv har opsøgt informationen.

Hvilke typer indhold kan indgå i en content strategi?

Overordnet set gælder content markedsføring om at opfylde et behov hos forbrugerne ved at levere relevant indhold. Relevant indhold kan være, at du besvarer potentielle kunders spørgsmål eller gør dem klogere på et emne, som har relation til din virksomhed. Hvis du har en forretning, som sælger dykkerudstyr, kunne det fx være relevant at skrive en guide om, hvordan man korrekt påfører sig sit dykkerudstyr og foretager en sikker dykning.

Indholdet kan komme til udtryk på mange måder. Dit valg af medie bør være baseret på en vurdering af din målgruppe og det indhold, du vil levere. Reagerer dine potentielle kunder bedst på tekst eller video? Mulighederne for at levere indhold er mange. Blandt de mest anvendte er:

  • Nyhedsbreve
  • Blogindlæg
  • Guides
  • E-bøger
  • Videoer
  • Podcasts
  • Webinarer
  • Infografikker

Formår du og din virksomhed at levere konsistent, relevant og engagerende indhold, øges muligheden for at det i sidste ende resulterer i en konvertering i form af salg, nyhedsbrevstilmelding eller andet som skaber værdi for din virksomhed.

I forhold til content marketing er det desuden vigtigt at være opmærksom på SEO (Search Engine Optimization).

Du kan læse mere om, hvad er SEO i vores blogindlæg her.  

Hvad er content marketing og hvad kræver det? 

En succesfuld implementering af content marketing kræver en langsigtet content marketing strategi. Regelmæssighed er nemlig et nøgleord, når det kommer til content marketing, da formålet er, at dine kunder løbende skal vende tilbage efter mere indhold. Indholdet skal derfor løbende produceres og publiceres, hvilket kan være tidskrævende. Det er derfor vigtigt at lave en content plan, så man ikke løber tør for indhold, der kan publiceres.

Der findes mange måder at lave en content plan på. Hvordan planen skal se ud afhænger af dit og din virksomheds behov. Der findes dog 5 punkter, som er gode at have med i enhver content plan:

  1. Beskrivelse af indholdet
  2. Udgivelsesdato
  3. Kanal (Facebook, Instagram etc.)
  4. Målgruppe
  5. Format (Blogindlæg, e-bog, video etc.)

Flex Media – værdiskabende online marketing

Hvad er content marketing og hvordan bruger min virksomhed det strategisk? Hos Flex Media er vi klar til med svar og rådgivning om disse spørgsmål. Siden 2004 har vi leveret værdiskabende digitale løsninger for både større og mindre virksomheder. Vores alsidige og kompetente medarbejdere sidder klar til at hjælpe dig og din virksomhed til en bedre digital tilstedeværelse inden for alle aspekter af online marketing.
 

hvad er content marketing

Kontakt os for et uforpligtende tilbud målrettet netop din virksomhed.