Botex

To shops med integration til Navision, der ikke var opgraderet i flere år, fik nyt liv efter partnerskifte, og steg med 30% i konverteringsrate.

Udfordringen

Botex har en Dynamicweb e-commerce med en B2C shop integreret med Navision, et B2B site og en anden Dynamicweb e-commerce med en shop rettet mod de over 30 butikker, der er en del af kæden. Begge e-commerce løsninger lå på egne servere hos en Dynamicweb partner med begrænset mulighed for Dynamicweb support. 

Løsningerne var ikke opgraderet til seneste Dynamicweb versioner og moduler. Det betød f.eks. at Dynamicwebs GDPR-funktionalitet ikke var implementeret, at Botex’ egen marketingafdeling ikke selv kunne oprette specialtilpassede tilbud, og at de generelt var ret begrænsede i forhold til, hvad de selv kunne lave af marketingtiltag på løsningerne. 

Botex var ikke tilfredse med websitets hastighed, og at der opstod periodiske fejl på websitet, at der var uregelmæssigheder i ordreflowet, i relation til betalinger, som ikke rigtig blev løst, var også en kilde til ærgrelse. Løsningen var udviklet på et framework udviklet af den tidligere Dynamicweb partner, der som udgangspunkt fortsat skulle driftes.

Mange mindre ting rundt omkring, der samlet set gjorde at kunderne i B2C shoppen ikke fik en ideel oplevelse og som gik ud over konverteringerne.

Botex begyndte derfor at lede efter en ny Dynamicweb partner, der kunne tage deres løsning til det næste niveau. 

Ny Dynamicweb Partner

Botex valgte Flex Media, der har været Dynamicweb partner siden 2007, både med udgangspunkt i erfaringen med Dynamicweb og med integrationer.
 

  Cloud løsning og opgraderinger

Det første der blev gjort, var at flytte den gamle løsning over i Dynamicwebs Cloud, der har monitorering og overvågning af løsningen 24/7. Der er også den fordel, at nye service releases, opdateringer og opgraderinger altid er tilgængelige i Dynamicwebs Cloud, og relativt nemt kan testes for kompatibilitet med løsningen.  

Løsningen fik derefter tilknyttet et staging site, så udvikling kunne foretages på dette site, mens der var et live site ved siden af. Det gør, at større ændringer kan implementeres og testes, før de bliver live, og derved mindskes fejl.   

Dernæst begyndte opgraderingsprocessen, hvor websitet blev løftet 7 versioner. Denne proces tog omkring to uger med tests, før det opgraderede site var klar til at gå live.
 

  Rettelser af tidligere fejl

Botex oplevede periodiske fejl med betalinger, og havde bl.a. derfor inden partnerskiftet til Flex Media valgt, at kunderne på websitet ikke skulle have den mulighed at betale med MobilePay. Undervejs i processen med at undersøge disse periodiske fejl, blev den eksisterende løsning testet igennem, og 3 forskellige fejl blev identificeret i shop/betalingsdelen, så de periodiske fejl er elimineret og Botex nu også kan modtage MobilePay.

En række ændringsønsker blev løbende implementeret i den ”nye” løsning, og undervejs er Botex kommet af med en del gammel teknisk gæld på deres løsning. 

Der er løbende opfølgningsmøder, hvor stort og småt vendes. Det erstatter selvfølgelig ikke daglig kommunikation, men sikrer at begge parter har overblik over opgaver, diskuterer forbedringsmuligheder og ikke mindst har en tæt kontakt.

Flere webshops


3 webshops i samme Dynamicweb løsning 

Integrationer


3 webshops integreret til samme Navision

Intranet


De over 30 butikker kan tilgå marketingmaterialer, billeder, aftaler mv.

Resultater

Botex fik en løsning, der efter opgradering og flytning til Dynamicwebs servere blev langt hurtigere, hvilket har givet de besøgende på websitet en meget bedre oplevelse. Samtidig blev Dynamicwebs GDPR app implementeret og cookiesamtykker opsat helt efter reglerne.  

Botex er nu klar til at blive opgraderet til den kommende Dynamicweb 10. Og med de opgraderede moduler som f.eks. e-commerce blev tilbagevendende problemer med f.eks. ordrebekræftelser løst. 

Udover at Botex nu kan modtage MobilePay, har de også fået adgang til de mange features der er implementeret i Dynamicweb de seneste par år, som blandt andet e-commerce dashboard, der giver et hurtigt og nemt overblik over de webshops, Visual Editor, forbedringer til sikkerheden, overvågningsmodul mv. 

En meget lettere håndtering af kampagner og specielle tilbud som f.eks. Black Friday gør, at det er Botex’s marketing afdeling, der styrer begivenhedernes gang og ikke systemets begrænsninger. 

Dertil kommer, at Botex er ved at få lagt den tredje webshop de har, ind i samme Dynamicweb løsning som de 2 andre, hvilket betyder, at når de logger ind i Dynamicweb, kan de redigere alle løsninger fra samme interface, og kopiere indhold mellem de forskellige webshops og på denne måde spare tid og ressourcer.

LØSNINGEN I TAL
 

Opgradering


Løsningen er opgraderet 7 versioner

Pageload tid


Websitets hastighed er forbedret med 32% 

Konverteringsrate


Konverteringsraten for e-handel er steget med 30%

Om Botex 

Botex er en landsdækkende kæde af over 30 butikker og mere end 50 gardinbusser, der har specialiseret sig i gardiner og boligudstyr til private, og gardin-, afskærmnings- og lyddæmpende løsninger til kontorer, restauranter og hoteller. 

Teknisk

Fordelen ved at have 3 løsninger i samme Dynamicweb er, at der kun er én integration at vedligeholde. 

Når man opgraderer Dynamicweb, bliver alle 3 webshops opgraderet i én og samme proces. 

Stagingsite sikrer, at udvikling af nye funktioner og implementering af nye features, samt fremtidige opgraderinger laves og testes her, inden de implementeres på livesitet.  

Vi rådgiver dig til den bedste løsning

Kontakt os for at høre mere om den bedste løsning for dig