Hvad er Voice Search?

Voice Search er fremtiden inden for internetsøgninger. Flex Media vil her give dig svar på, hvad Voice Search går ud på, og hvordan du kan bruge det.

Voice Search bliver større og større og er ved at vine indpas i Danmark. Man regner med, at 50 % af alle de internetsøgninger, der vil blive foretaget i 2020, kommer til at være stemmestyrede. Almindelige søgemetoder, som f.eks. en skriftlig Google-søgning, vil ikke blive erstattet, men i stedet suppleret af den opkomne Voice Search-metode. Det er derfor vigtigt, at I begynder at tænke Voice Search ind i jeres marketingstrategi, så I kan blive bedst muligt placeret i Googles søgeresultater.

Voice Search kontra tekstsøgning 

Hvad er egentlig forskellen på Voice Search og tekstsøgning – og hvorfor er det vigtigt, at I optimerer jeres hjemmeside, så den bliver klar til denne nye søgemetode?

Voice Search, eller det der på dansk kaldes stemmesøgning, er, som navnet angiver, en søgemetode, hvor du taler til telefonen og/eller søgemaskinen. Da de fleste ikke taler på samme måde som de skriver, bliver stemmesøgninger ofte både længere og mere naturlige end tekstsøgninger, der oftest blot indeholder de væsentligste nøgleord. Et eksempel på forskellen på disse to kunne f.eks. være, at man i en tekstsøgning ville skrive ’statsminister Danmark’ i Googles søgefelt, mens man i en stemmesøgning i stedet ville spørge mere flydende ’hvem er statsminister i Danmark?’. Søgninger bliver altså på denne måde langt mere specifikke, end de ellers har været før.

Det Voice Search i al sin enkelthed kommer til at betyde for jeres virksomhed og jeres søgemaskineoptimering er, at I skal sørge for, at jeres indhold kommer til at give korte, men præcise svar på brugernes – og de eventuelle kunders – spørgsmål.

Voice Search – en teknologi i fremgang 

Voice Search er faktisk ikke noget nyt fænomen. Tilbage i begyndelsen af dette årtusinde introducerede Google Voice Search, men teknologien var dengang endnu ikke god nok til, at det fungerede ordentligt. Først i de senere år er Voice Search Google begyndt at virke godt nok til, at det kan skabe resultater, og brugerne kan interagere med de digitale assistenter blot ved at bruge deres stemmer.

De fleste kender efterhånden Apples Siri, den digitale assistant hos iPhone. Også giganter som Google og Amazon er begyndt at udbyde digitale assistants – Google Home og Alexa – der kan interagere med brugeren, kun ved hjælp af stemmeføring. Med disse digitale assistants, kan forbrugeren søge både hurtigere, nemmere og mere præcist.

hvad er voice search

Hvordan bliver I bedst muligt klar til Voice Search?

Når det handler om at optimere sin hjemmeside, så den bliver klar til fremtidens Voice Search, så er det alfa og omega at rette sit fokus mod SEO. De klassiske huskeregler der i forvejen findes angående SEO, er stadig essentielle, og I skal altså stadig sørge for, at I kan findes ved hjælp af jeres hovedsøgeord, at linkbuildingen er i top osv.

For at være sikre på, at I også kommer til tops ved Voice Search, så er det vigtigt at fokusere på især disse ting:

  • Hv-ord som en væsentlig faktor i jeres SEO-optimering
  • Sproget – sørg for, at der er et naturligt flow hele vejen
  • En mobilvenlig hjemmeside gør hele forskellen
  • Tænk ikke kun i søgeord, men også i emne
  • Indholdet er det vigtigste – det skal matche dine besøgendes behov og er essentielt for en semantisk søgning

Alt dette kan Flex Media hjælpe jer med. Sammen med jer planlægger vi jeres virksomheds digitale strategi, og sørger for, at I bliver klædt godt på til Voicesearch.

I kan læse mere om, hvordan vi rådgiver jer om jeres digitale strategi her.

Vil I også læse mere om, hvordan Flex Media kan hjælpe jeres virksomhed med SEO? Så kan I gøre det her.

Med Voice Search bliver jeres besøgende mere relevante

Med tiden er Google blevet til en ’menneskelig hjerne’, og kan hurtigt tænke sig til, hvilke hjemmesider der er relevante for brugeren at komme ind på ud fra det, der er søgt på. Google vurderer altså, hvilke sider, der er de meste relevante. Kan du give brugeren lige nøjagtig dét, de efterspørger? Så er sandsynligheden for, at det er jer, der bliver fundet, større.

Hvad er Voice Search? Kontakt Flex Media i dag, for at høre mere

Tøv ikke med at komme i gang med at optimere din hjemmeside, så den bliver klar til fremtidens Voice Search. Flex Media kan hjælpe jeres virksomhed med at komme et skridt foran i søgemaskineoptimeringen.

Kontakt Flex Media allerede i dag, for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe netop jeres virksomhed med jeres Voice Search-optimering.

I finder vores kontaktoplysninger her.