• +45 4817 6666
  • Send email
  • Del
  • Marketing automation

    Hvordan forvandles potentielle kunder til reelle kunder? Hos Flex Media hjælper vi jer med at finde svaret

    Med en marketingsstrategi som er baseret på marketing automation, får I mulighed for at lave skræddersyet indhold, som henvender sig direkte til jeres kundegruppe. Principperne er enkle, men strategien er omfattende og eksekveringen skal være nøje planlagt. Først og fremmest handler det om, at engagere nye potentielle kunder til at interessere sig for det, jeres virksomhed tilbyder.

    marketing automation

    Det handler ikke om målgruppe, men om Personas

    I mange år har man inden for marketing fokuseret på målgrupper, oftest defineret udfra demografiske og andre målbare forhold. Indenfor marketing automation arbejder man i stedet med Personas.

    Personas kan være baseret på allerede eksisterende kunder, som kendetegner jeres gennemsnitskunde. Formålet er at finde ud af, hvad I skal kommunikere til dem, på hvilke platforme i fanger dem, hvad der skal kommunikeres, på hvilken måde og hvornår i købsprocessen de forskellige budskaber skal anvendes.

    I skal således lave levende og detaljerede beskrivelser af jeres Personas i forhold til jeres ydelse/produkt. Det kunne f.eks. være hvad der interesserer dem og hvorfor, hvad deres udfordringer er, hvad de gerne vil opnå, hvad der motiverer dem, hvad der skaber værdi for dem, hvordan kan de engageres, hvilke platforme benytter de og hvorfor, hvor får de deres informationer fra osv. Det der skal fastlægges er som sagt det, der er relevant i forhold til jeres ydelse.

    Man arbejder typisk med 2-3 Personas, da der kan være flere relevante personer at henvende sig til, før det endelige salg.

    Hold fokus på kunden

    Inden for automated marketing er der i høj grad fokus på kunderejsen og hvad der trigger den potentielle kunde. Kunderejsen starter ved at nye potentielle kunder bliver gjort opmærksomme på jeres virksomhed, jeres produkter eller ydelser på eksempelvis de sociale medier. Indholdet heri skal være så fangende, at de får lyst til at undersøge det nærmere ved at gå ind på jeres hjemmeside eller blog, hvor de får yderligere information.

    Herfra skal jeres virksomhed kunne tilbyde, at de potentielle kunder i bytte for deres e-mail adresse, kan downloade en e-bog, infografik, rapport mv. udarbejdet af jer (det kalder man Gated Content) omkring et emne relateret til jeres produkt/ydelse, der vil interessere dem. Herfra kan I begynde at indlede en relevant og engagerende dialog, der bringer den besøgende der downloadede materiale fra jer, gennem kunderejsen.

    Ud fra dette er det vigtigt at have fokus på:

    • Hvilken information har jeres Personas brug for?
       
    • Hvordan skal disse informationer formidles til de forskellige Personas?
       
    • På hvilke platforme skal de finde denne information?
       

    I sidste ende handler det i bund og grund om at engagere potentielle kunder og motivere dem til at ville handle med jeres virksomhed i mange år frem.

    image

    Hvordan gøres det?

    I har måske hørt begrebet Big Rock Content i forbindelse med automated marketing, men undrer jer måske over, hvordan det kan være en fordel for jer.

    Big Rock Content er et stort tekstbaseret indhold, som eksempelvis kan være udformet som enten en E-bog eller en undersøgelse. Jeres Big Rock Content indeholder al den relevante viden, I måtte have om et konkret emne inden for jeres fagområde. Ud fra dette dokument udarbejdes der mindre ”gated content” dokumenter, Big Rock Content Pieces som eksempel blogindlæg og nyhedsbreve, samt snippets som kan være opslag på eksemplevis Facebook, Twitter og LinkedIn.

    Når jeres Big Rock Content er færdigskrevet, udarbejdes der en detaljeret publiceringsplan over, hvor, hvornår og hvor ofte de forskellige Pieces og Snippets skal publiceres. Derved få I en udførlig plan over al det indhold, I sender ud på de forskellige platforme, samt en helt konkret strategi for, hvordan I bedst muligt engagerer jeres potentielle kunder ud fra jeres Personas.

    Med automated marketing fokuseres der således ikke på her og nu salg, men på at opbygge et længerevarende samarbejde med nye kunder. Dette kan kun gøres ved at kende sine Personaer så godt, at I kan give nye potentielle kunder præcis det de søger. Det handler således om, at få startet en længerevarende proces, ved at få de potentielle kunders e-mail adresser, så I har mulighed for at tilsende dem flere nyttige informationer.

    Kontakt os for mere information

    Er I interesserede I at vide mere om hvordan marketing automation kan gavne jeres virksomhed, kan vi hos Flex Media give jer den rette rådgivning. Kontakt os på tlf. 44228430 eller via mail info@flex-media.dk.

    Flex Media marketingmodel

    marketmodel