Hvad er SEO?

Hvad betyder SEO og hvorfor bør du have en SEO strategi?

I dagens digitale verden er det utrolig vigtigt for virksomheder at være højt placeret i Googles søgeresultater. Tænk over, hvor tit du selv bruger Google til at finde produkter eller informationer, og hvordan de øverste søgeresultater næsten altid vinder dine kliks.

Dette er præcis grunden til, at du bør beskæftige dig med SEO også kaldet søgemaskine optimering. Så hvad er SEO optimering? Læs videre og find svaret her.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization. Men hvad er søgemaskineoptimering egentlig? SEO kan bedst forklares som en metode til at styrke din online tilstedeværelse ved at have en god organisk placering på Googles og andre søgemaskiners søgeresultater. Det er her at humlen med SEO skal findes. Fordi lige meget hvor god og flot en hjemmeside du har, betyder det ikke noget, hvis ikke søgemaskinerne kan finde frem til den. Det er derfor vigtigt, at du har styr på såvel den tekniske opsætning, som at du kan producere relevant indhold for din målgruppe.

Organisk SEO

Hvad betyder organisk? Organiske søgeresultater er de resultater, som Google og Bing placerer efter annoncerne. Disse resultater rangeres efter, hvor god SEO din side har. Organisk SEO står derfor i modsætning til betalte annonceringer. Uanset om du vælger betalingsannoncer eller går efter en høj organisk rangering, anbefaler vi stadig, at du arbejder kontinuerligt med alle elementerne i din SEO strategi.

Grundelementerne i SEO

SEO kan bedst forklares som et økosystem af forskellige digitale tiltag, som kombineret sikrer dig, at du topper søgemaskineresultaterne. Når eksempelvis Google skal vurdere, hvor den skal placere din hjemmeside, er der flere faktorer som den tager med i sin vurdering. Alt fra hvor mobilvenlig din side er, til hvor hurtigt siden bliver indlæst og mange andre faktorer. Helt grundlæggende kan SEO siges at indeholde følgende fire faktorer:

  • Søgeord
  • Relevant indhold
  • Linkbuilding – Internt og eksternt
  • Teknisk opsætning/optimering af hjemmeside

Søgeord

Det er essentielt at kende din målgruppes internetadfærd, hvordan de søger på nettet og særligt hvilke søgeord (keywords), der har flest månedlige søgninger og klik. En analyse af relevante søgeord kan afsløre hvilke søgeord, eller kombination af søgeord, der bliver søgt mest på. På den måde kan søgeord være med til at sikre at din hjemmeside får maksimal relevant trafik tilført fra søgemaskinerne.

Relevant indhold

Tekstmæssigt indhold og søgeord er tæt beslægtet. Når du i din søgeordsanalyse har fundet frem til hvilke søgeord, som har potentiale for mest trafik, skal disse indgå direkte i teksten på din landingsside. Dette fordi at søgemaskinernes algoritmer scanner alle sider og matcher alt tekst med det som brugerne søger på. Det er derfor vigtigt at du er kreativ i din tekstproduktion, så indholdet matcher dine søgeord. Du skal dog også sørge for at dine tekster er informative, spændende og giver dine besøgende lyst til at udforske din side yderligere.

Linkbuilding – Internt og eksternt

Linkbuilding er et begreb, der dækker over de links, som refererer til og fra din hjemmeside. Hvis du eksempelvis er på de sociale medier, så sørg for at krydslinke mellem alle dine sider. Jo flere links du har fra eksterne sider til din, jo bedre placering vil søgemaskinerne give din side. Det er ligeledes vigtigt, at du benytter dig af links internt på din hjemmeside, så den besøgende hurtigt og let kan blive guidet rundt til andet indhold på din side. Målet er, at den besøgende bruger mere tid på hele din hjemmeside og samtidig har en god oplevelse, hvilket intern linkbuilding kan være med til at skabe.

Teknisk opsætning

Ovenstående elementer, er alle betinget af, at din hjemmeside er optimeret og teknisk sat op til SEO. Hvis ikke den er det, vil Googles algoritmer slet ikke opfange din side, og den vil sandsynligvis være placeret langt nede i søgeresultaterne. Sagt på en anden måde: Godt indhold og linkbuilding er i sig selv ligegyldigt, hvis ikke det tekniske aspekt spiller.

Genvej til toppen

Når du har styr på ovenstående fire punkter, har du et godt udgangspunkt for din SEO strategi. At toppe søgeresultaterne organisk kan imidlertid være en længerevarende proces, der kræver meget og kontinuerligt arbejde. Det kan derfor være en god idé, at du supplerer med betalt annoncering på Google, som kan tage dig til tops og samtidig være med til at forbedre din organiske placering på søgemaskinerne. Hos Flex Media står vi klar til at hjælpe dig i gang med din SEO opsætning.

Læs mere om vores SEO Pakke her

Flex Media – Din genvej til en bedre online platform

Hos Flex Media har vi siden 2004 beskæftiget os med udvikling af digitale strategier for både større og mindre virksomheder. Vores alsidige og kompetente medarbejdere sidder klar til at hjælpe dig og din virksomhed til en bedre digital tilstedeværelse inden for alle aspekter af online marketing.

Kontakt os for et uforpligtende tilbud målrettet netop din virksomhed.
 

hvad er seo