Flex Media
Vitex Medical

VITREX MEDICAL A/S

Vitrex Medical er specialiseret i udvikling og produktion af kapillarer og blod lancetter, samt andet udstyr til brug i laboratorier og forskningsenheder. Virksomheden der har hovedkvarter i Herlev, distribuerer globalt og leverer udstyr til laboratorier i over 80 lande. Flex Media, har i en årrække været firmaets faste leverandør af marketing og webløsninger.
Vi tog en kort snak med salgs og marketingchef, Anders H. Petersen omkring hans indtryk af samarbejdet.

Key words: 3D animationer, Webløsninger, Marketing, Brochurer, Messe, InDesign, SEO, Søgemaskine optimering

Full service provider inden for marketing og web

Firmaet producerede oprindeligt komponenter der blev brugt til radioudstyr. Senere fandt man fandt ud af at flere af deres teknologier kunne, med succes, bruges som komponenter indenfor medicinalbranchen. Ifølge Anders H. Petersen, besluttede man i firmet at skifte perspektiv, og istedet fokusere på at etablere en position inden for medicosektoren. ”De blå kedeldragter blev skiftet ud med hvide kitler, radiodelen blev solgt fra, og firmaet skulle re-brandes inden for medicinal branchen” fortæller han.

Anders som har været ansvarlig for processen, ønskede at hive kompetencer inden for grafik og web udefra, således marketingafdelingen kunne dedikere dets ressourcer på strategiske og ikke udvide personalemængden med grafikere og programørrer. I den sammenhæng blev Flex Media valgt som leverandør og har siden fungeret som en sparringspartner for Vitrex Medicals marketingfunktion.

Siden den første opgave i starten af forrige årti, hvor Flex Media leverede 3D animationer der visualiserede brugen af Vitrex’ produkter, har samarbejdet udviklet sig til både web og fysiske marketingmateriale. Flex Media har leveret forskellige webløsninger af firmaets website med henblik på en grafisk opdatering kombineret med søgemaskine-optimering. Samtidig har leverandøren sørget for at producere grafik og designløsninger til emballage Vitrex Medicals produktserier, samt brochurer og kommunikationsmateriale til brug ved messer.

Ifølge salgs og marketingchefen for Vitrex Medical, har samarbejdet udviklet sig i en grad at Flex Media indgår som en del af marketingrelaterede beslutninger i virksomheden. Han uddyber: ”Jeg betragter nærmest samarbejdet som et partnerskab. Flex Media er blevet en integreret del af Vitrex’s marketing funktion. Deres opgaver spænder bredt og de har været en, fornuftig samarbejdspartner der leverer”.

vitrex 3d

3D Animationer til web

Vitrex Medical ønskede en visuel repræsentation af deres produkter der strakte sig ud over blot tekst og billede på deres website. Ønsket var at illustrere de forskellige serier af blodlancetter og kapillarer i 3D, for konkret at præsentere mekanikken og brugen bag firmaets innovationer.

Flex Media tog flere af produkterne med til kontoret og studerede dem indgående. For eksempel blev blodlancetterne skilt ad, målt op og tegnet ind i 3D Studio Max og Mya, således de for hver komponent, havde en perfekt digital repræsentation at arbejde ud fra. De forskellige delkomponenter blev herefter sat sammen på skærmen i forhold til produktets mekanik.

Resultatet af denne arbejdsprocess blev en serie af 3D animationer, som blev placeret på Vitrex Medicals website og fungerer som et visuelt supplement til produktbeskrivelserne af firmaets sortiment og specialiseringer. For salgs og marketingchefen levede 3D animationerne op til ønsket om ”at give den besøgende på websitet, et direkte indblik i anvendelsen af produkterne, teknikken bag og dermed Vitrex Medicals kompetencer inden for markedet”. Samtidig fik de positiv feedback fra firmaets interessenter: ”Responsen har været god, og vores kunder og distributører har også haft glæde af at kunne præsentere vores produkt i forbindelse med deres markedsføring” konkluderer han.

Design: Emballage, brochurer og marketingmateriale til messer – visuel identitet

Vitrex Medical fører et differentieret produktsortiment af kapillarer og blod lancetter, som anvendes i forskellige laboratorier verden over. For at opnå en genkendelighed og kontinuitet i firmaets visuelle præsentation af produkterne, ønskede Anders H. Petersen, at der skulle være en uniform designlinje ved emballagen. Denne skulle videreføres og spille sammen med virksomhedens eksisterende visuelle linie og derfor og være evident i firmaets fysiske marketingmateriale - i form af blandt andet brochurer og messeudstyr.

De to firmaer fortsatte derfor parløbet. I forbindelse med den markedsførings og brandingindsats som Vitrex Medical var i gang med, ønskede firmaet at gøre brug af Flex Medias kompetencer inden for grafik og design.
I samråd med salgs og marketingchefen, udarbejdede Flex Media løbende eksempler på de forskellige typer medier, og tilpassede dem til Vitrex Medicals ønsker. InDesign blev brugt flittigt, Vitrex’ personale og produkter blev affotograferet, og forskellige visuelle output blev udviklet og prøvet af i løbet af processen.

Selvom Anders karakteriserer de to firmaers samarbejde som et frugtbart partnerskab, var der få situationer som gav anledning til et smil på læben og en henstilling om at re-designe de udkast som han fik tilsendt. ”Vi fik på et tidspunkt sendt et udkast hvor designet så flot ud […] men de var kommet til at anvende en gul farve”. Gul betyder inden for branchen at noget er inficeret, og dermed ikke i tråd med den renhed og sterilitet som er forbundet med Vitrex Medicals produkter. Fejlen blev dog hurtigt rettet, fortæller Anders som overordnet set var tilfreds med den færdige løsning og tilføjer:”Vi var klar over at Flex Media på det tidspunkt stadig var ved at oparbejde en passende mængde branchekendskab. Men det sparrede vi jo omkring. Til gengæld fik vi også en masse input og grafiske løsninger som var gode, og som vi ikke selv ville have tænkt på at bruge.” Fortæller Anders om samarbejdet, og viser en brochure frem med detaljer som Elisabeth fra Flex Media havde indkluderet. Små detaljer som skygge, layout og farvesammensætninger, der efter hans mening, tilsammen gav et visuelt tilsnit som stod i mål med brandet.

Resultatet af samarbejdet blev serie af emballage og indpakninger af firmaets produkter, der sikrede genkendelighed i form af en visuel kategorisering i serier og typer af produkterne. Samtidig blev efter salgs og marketingchefens mening leveret en ydelse der i kvalitet og visuelt tilsnit, matchede salgs og marketingchefens ønsker om at kunne fungere i firmaets internationale markedsføringsindsats.

Om virksomheden virksomheden Vitrex Medical

Vitrex Medical udvikler, producer og sælger engangsprodukter til laboratoriemarkedet. Fokusområderne omfatter blandt andet lancetter og kapillærrør. Firmaet med base i Herlev ved København konkurrerer på det globale marked for laboratorieudstyr, og forsyner laboratorier og forskningsafdelinger på alle kontinenter.

Se mere på: www.vitrexmedical.com/

Del
Cookies

Cookies

Vi anvender cookies på vores hjemmeside,
så vi kan optimere vores hjemmeside og dermed sikre den bedst mulige oplevelse for brugeren.

Ved at klikke videre accepterer du brugen af disse cookies. Politik omkring brugen af cookies.

Klik OK